Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tartışılıyor

 

Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Tartışılıyor

TÜSİAD Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu tarafından yürütülecek olan ‘TV Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği’ projesi ile toplumu etkileme gücü yüksek olan TV dizilerinde kadının toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı bir şekilde rol alması desteklenecek.

Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD) TV dizilerinde kadının toplumsal cinsiyet eşitliğine uygun şekilde konumlanmasını desteklemek amacıyla başlattığı “TV Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” projesini 5 Mart Pazartesi günü düzenlenen toplantıda kamuoyuna tanıttı.

TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik ve TÜSİAD Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu Başkanı Oya Ünlü Kızıl’ın açılış konuşmaları ile başlayan toplantıda, proje kapsamında yürütülen “Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması” sonuçları ve televizyon sektörü paydaşlarının katılımı ile gerçekleştirilen çalıştayda belirlenen “İlkeler” aktarıldı.

Toplantıda, “Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması”nın yazarları Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyeleri Doç Dr. İrem İnceoğlu ve Yard. Doç. Elif Akçalı, araştırma sonuçlarından çarpıcı bulguları katılımcılarla paylaştı.

Kadın karakterlerin yüzde 80 oranında iş dışı mekanlarda gösteriliyor

Araştırma sonuçlarının aktarıldığı sunumda; dizilerde kadın karakterlerin yüzde 80 oranında iş dışı mekânlarda bulunduğu, ev işi içerikli sahnelerin yüzde 92’sinin kadın karakterler için, iş içerikli söz ve eylemlerin yüzde 82’sinin erkek karakterler için yazıldığına dikkat çekildi. “Genç kadın” karakter sayısının, erkek karakterlere oranla 2,5 kat daha fazla olduğunu gösteren araştırma bulguları, “kadın gibi” olmanın, kadınlar için dahi yüzde 62 oranında aşağılama ifadesi olarak kullanıldığı, ağlama ve hüzün içeren sahnelerin ise yüzde 73 gibi bir çoğunlukla kadınlar için, şiddet ve tehdit içeren sahnelerin yüzde 79’unun ise erkekler için yazıldığını ortaya koydu.

Araştırma bulguları ve sektör paydaşlarının katılımıyla düzenlenen çalıştayın sonuçları, Nevşin Mengü moderatörlüğündeki panelde, Reklamverenler Derneği (RVD) Başkanı Ahmet Pura, Televizyon ve Sinema Filmi Yapımcıları Birliği (TESİYAP) Başkanı Birol Güven, Oyuncular Sendikası Genel Başkanı Demet Akbağ, Senaryo Yazarları Derneği (SENDER) Başkanı Meriç Demiray, TÜSİAD Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu Başkanı Oya Ünlü Kızıl ve yönetmen Zeynep Günay Tan tarafından ele alındı. Proje kapsamında, TV dizilerinde toplumsal cinsiyet kalıp ve yargılarını ortadan kaldırmak hedefiyle benimsenen beş ilke ise şöyle aktarıldı:

  • Kadınların ve erkeklerin fiziksel görünüm, karakter, duygu ve meslek çeşitliliğini artırmak,
  • Hayata, işe ve eve dair sorumlulukları dengeli dağıtmak,
  • Şiddeti olağanlaştırmamak,
  • Toplumsal cinsiyet eşitliğine uygun bir dil kullanmak,
  • Rol model karakterlerin görünürlüğünü sağlamak ve artırmak.

Koç Holding’in ana destekçisi olduğu proje, TÜSİAD Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu’nun kadınların eğitim, çalışma hayatı ve karar alma mekanizmalarına katılımı ve şiddetten korunması gibi toplumsal dönüşüm alanlarında yürüttüğü çalışmaların devamı niteliğinde yürütülüyor. Destekçi kuruluşlar arasında Anadolu Grubu, ARGE Danışmanlık, BASF Türkiye, Borusan Holding, BSH Ev Aletleri San. ve Tic. A.Ş., FİBA Holding, Güvensan, İstanbul Kültür Üniversitesi, Mogul Tekstil, Schneider Electric Türkiye, Siemens Türkiye, Tat Gıda, Vodafone Türkiye ve WYG Türkiye yer alıyor.

Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması’ndan çarpıcı sonuçların bulunduğu infografiği buradan indirebilirsiniz.

Kaynak: http://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/9944-diziler-icin-toplumsal-cinsiyet-esitligi-ilkeleri-belirlendi-sira-uygulamada