Farklı kuşaklar, farklı medya alışkanlıkları, tek gelecek…
Biz iletişimciler ve sosyal bilimciler, insanlığın iletişim sırlarını çözmek için bir formül buldu nicedir. Kuşaklar! Hani neneler dedeler çoktan keşfetmişti de, bizim dünyamızda son bir kaç yıldır epey popüler oldu.
Dilerseniz önce dünyada bu kuşaklar nasıl sınıflandırılıyor çok kısa göz atalım:
- 95 sonrası doğan minnoşlar Z kuşağı,
- 80 sonrası doğan ‘bizimkiler’ Y kuşağı,
- 65 sonrası doğan abiler ablalar X,
- 46 yani büyük savaş sonrası doğum patlamasıyla dünyaya gelen amcalar teyzeler Baby Boomers,
- Öncesi ise sessizler vb diye gidiyor…
*Jenerasyon tarihleri ülkeden ülkeye, kültürden kültüre değişebiliyor.
İletişimde strateji diyip duruyoruz ancak önce sosyolojik olarak hedef kitleyi tanımadan ezberin dışına çıkabilir miyiz dersiniz? Maalesef hayır! Sizinlebir araştırma sonuçlarını paylaşayım da bir nebze işimiz kolaylaşsın.
Magna Global, ABD’de kuşaklar arası medya alışkanlıklarını ölçmek üzere Intergenerational Media Habits Research adında bir araştırma gerçekleştirmiş. Elbette ülkemizde yapılsaydı sonuçlar değişiklik gösterirdi, ancak büyük şehirlerde A, B ekonomik düzeylerinde sonuçlar pek de farklı çıkmayacaktır.
Bakalım sonuçlar ne diyor;
Yaşlanıyoruz!
- Baby Boomers’ların nüfustaki çoğunlukları artıyor. Başka bir deyişle, dünya hızla yaşlanıyor!
1900’lerin başında 15 yaş altı genç nüfus, dünya nüfusunun %35’ini oluştururken, bugün %20’ye düşmüş durumda.
Dolayısıyla: ABD’de sosyal medya da olgunlaşmaya/ yaşlanmaya başladı.
Facebook kullanıcılarının %65’i 35 yaşın üzerinde. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra doğan (1946-1965) Baby Boomers dediğimiz kesim bunların %30’unu oluşturuyor. Pinterest’te de durum böyle.
Linkedin’in ise %80’i 35 yaş üzerinde. Gençler galiba iş network’lerinde yeterince aktif yer almıyor.
- Çoğu site ise 40 yaş altı kullanıcı yoğunluğuna sahip. (Blogger, Tumblr, Deviantart, Flickr vb) Yani Paylaşımda gençler önde!
Sosyal medya genelinde yaş ortalaması ise 37. Facebook ve Twitter’ın yaş ortalaması 2010’dan bu yana 2 yaş arttı.
- 95 sonrası doğumlu minikler için internet demek, mobil demek!
2012’de haftada 24 saatlerini TV, PC ve mobil araçlarının başında geçirdiler.
%54’ü akıllı telefon sahibi, %76’sı her gün sms atıyor, %76’sı video kaydediyor, %66’sı aplikasyon kullanıyor.
En büyük video kullanıcısı bu nesil.
- 80 sonrası, yani Y kuşağı farklı multimedya araçlarını eş zamanlı olarak kullanıyor.
Her hafta; 2,5 saatini TV’den önceden kaydettiği programlarını izleyerek geçiriyor. 2 saatten fazla online video izliyor, 20 dk cep telefonundan video izliyor.
Z kuşağı dışındaki herhangi bir nesilden daha fazla online radyo dinliyor.
889 milyar dolar enerji satın alıyor.
- 65-80 arası doğan X kuşağı ise geleneksel ve dijital medya arasında kalmış durumda.
Y kuşağından 7 saat daha fazla TV izliyorlar, daha yaşlılardan ise oldukça az…
Tüm kuşaklardan daha sıkı radyo dinleyicisiler, aynı zamanda internette de çok zaman geçiriyorlar. Tablet sahipliğinde de açık ara öndeler. (Amerika’daki %29 tablet kullanıcısı X)
- 46-65 arası doğan Baby Boomers’lar tahmin edeceğiniz üzere en büyük geleneksel medya tüketicisi.
Her hafta 43 saat TV, neredeyse zamanlarının yarısı!
Haftada 12 saat radyo dinliyor, X kuşağına göre %33 daha fazla basılı yayın okuyorlar.
Sadece %17’si akıllı telefon sahibi, ama yine de mobil telefonlarıyla bir hayli vakit geçiriyorlar. (Yaş büyüdükçe enerji kullanımı da artıyor, bunda nüfus fazlalığının da etkisi olabilir!)
- 65 yaş üzeri en geleneksel medya tüketicisi, ama Web’i de kavramaya başladı.
Haftada 48 saat TV izliyorlar. Reyting ölçümlerinde en etkili grup bu!
Her internete bağlandıklarında 1 saatten fazla sörf yapmayı da ihmal etmiyorlar.
Medya araçları arasında gazete çok önemli bir yer tutuyor.
Marka bağlılıkları diğer yaşlardan fazla değil.
Hane geliri son yıllarda artış gösteren tek yaş grubudur. Diğer gruplarda düzenli bir düşüş mevcut. (Bu bizim ülkemizde böyle olmayabilir!)
Bizlere çıkacak dersler ne peki?
Z ve genç Y’lerin ileride gazete okumasını beklemek imkansız olacak. Yeni basılı gazete okuyucusu bunlardan çıkmaz arkadaşlar, boşuna uğraşmayalım!
Baby Boomers ve yaşlılar gazeteden vazgeçemez, onları unutmayalım!
Hayatlarının büyük bir kısmını internetsiz geçirmelerine rağmen, yaşlılar da artık daha fazla online olmaya başladı. Meraklı dedeler ve neneleri unutmayalım!
Z jenerasyonu sayesinde, akıllı telefon kullanıcılığı, bilgisayardan internete girme oranını aştı. Anneler babalar, çocuk boşuna ağlamıyor iPhone Android vs diye!
Baby Boomers en yüksek ortalama gelire sahip nesil. Yaş bende ama para da bende diyorlar, ona göre…
Y kuşağı ise hali hazırda hayatlarındaki en büyük değişiklikleri yaşadıkları yaşlardalar. (evlilik, mezuniyet, iş, çocuk vb) dolayısıyla ihtiyaçlarını giderecek medya araçları istiyorlar. Yani paylaşım kültürü, krallığını kolay kolay terk etmeyecek!
Buraya kadar okuduysanız iletişim dünyasındasınızdır demektir, umarım işinize yarar der, kaçarım. Malum, haftasonu… Tabletleri sakince yerine bırakıp hayata dalmanın vaktidir
Sevgiler…
Zeynep Varlı
http://zeynepvarli.com.tr/farkli-kusaklar-farkli-medya-aliskanliklari-tek-gelecek/