>

Baş düşmanımız yeni medyada dezenformasyon

İDA Yönetim Kurulu Başkanı Özge Uzun: “Dijital dönüşüm neticesinde organizasyon yapıları da uzun zamandır çevik yönetim anlayışı ile multidisipliner ve kırılganlığın üstesinden gelerek değişimlere kolay adapte olacak yapılara doğru evriliyor. ”

Pazarlama dünyası; teknolojik yenilikler, tüketici alışkanlıklarındaki değişimler ve pazarlama stratejilerindeki evrimle birlikte sürekli olarak dönüşüyor. Birçok rapora göre, yapay zekâ pazarlamacıların 2024’te markaların odaklandığı temel hususlardan biri olacak. Peki Türkiye’nin lider yöneticilerine göre yeni pazarlama trendleri neler olacak? İDA Yönetim Kurulu Başkanı Özge Uzun’a, yeni döneme ilişkin öngörü ve planlarını sorduk.

 

Baş düşmanımız yeni medyada dezenformasyon

Zorlu bir yılı geride bırakıyoruz. 2023’te yaşanan tüm gelişmeler, iletişim kavramının önemini defalarca kez ortaya koydu. Yaşanan tüm jeopolitik ve ekonomik belirsizliklere rağmen geçen yıl yine iklim kriziyle mücadele, sürdürülebilirlik ve dijitalleşme konuları tüm ülkelerin ve sektörlerin gündeminde ilk sıralarda yer buldu.

Diğer yandan 2023 yılı, iş dünyası ve sektörümüz açısından Cumhuriyet’in 100’üncü yılı münasebetiyle gurur verici projelerin hayata geçirildi bir seneydi. İletişim profesyonelleri hayata geçirdikleri projelerle Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün mirası olan Cumhuriyet kazanımlarını ve değerlerini gelecek nesillere aktaracak kalıcı işlere imza attılar.

İletişim mecraları açısından değerlendirirsek 2023, geleneksel mecraların itibar iletişiminde yerini koruduğu ve buna ek olarak yeni medyanın hızlı bir şekilde bilgiyi kamuoyu ile paylaşma konusundaki refleksinin öne çıktığı ve özel içerikler ile kişiselleştirilmiş bir alan sunduğu bir seneydi.  Özellikle geçen yıla damgasını vuran heyecan verici AI (Yapay Zekâ) çalışmaları, CGI reklamları, yapay zekâ ile oluşturulan metin ve görsel içerikleri sayesinde markalar, ürün iletişimi alanında dikkat çekici birçok çalışmaya imza attılar.

Şimdi geçen yıl olduğu gibi küresel ekonomik ve jeostratejik belirsizliklerle dolu bir seneye girdik. Ve her şeye rağmen yeni bir seneye girmenin heyecanını ve umudunu yaşıyoruz. Bu umutlu duruşumuzun gerisinde aslında iş dünyasının ve sektörümüzün oynaklık (Volatility), karmaşıklık (Complexity), belirsizlik (Uncertainty) ve muğlaklık (Ambiguity) sözcüklerinin baş harflerinden oluşan VUCA dünyasına uzun zamandır hazırlanmasının rolü büyük. Özellikle sektörlerde yaşanan dijital dönüşüm neticesinde organizasyon yapıları da uzun zamandır çevik yönetim anlayışı ile multidisipliner ve kırılganlığın üstesinden gelerek değişimlere kolay adapte olacak yapılara doğru evriliyor.

Bu bilgiler doğrultusunda peki bizi nasıl bir yıl bekliyor? AI (yapay zekâ) 2024’te de gündemimizde ilk sıralarda yer alırken bu alandaki gelişmeler beraberinde yapay zekâ kullanımı ile ilgili ahlaki ve hukuksal tartışmaları ve düzenlemeleri de beraberinde getirecek. Yıl bitmeden Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, Avrupa Parlamentosu ve üye ülkeler, dünyadaki ilk “Yapay Zeka Yasası” konusunda anlaşmaya vardı ve düzenlemeler için ilk adımı attı bile.

Özellikle Z kuşağının çevresel ve sosyal meselelere yoğunlaşan markalarla gönül bağı kurmasıyla hızlanan süreçte markalar 2024’te de sürdürülebilirlik politikalarına ağırlık verecek ve markaların liderlerinden aynı yaklaşımı beklemeyi sürdürecek. Lider iletişiminde bu senkronizasyon daha da önem kazanacak.

‘İçerik’ 2024’te de her mecranın ve markanın kalbinin attığı nokta olmaya devam edecek. Bilgiyi hızlı bir şekilde kamuoyuna ulaştırma konusunda en önemli mecra olan yeni medyada dezenformasyon sorunu da yine hem markaların hem iletişim mecralarının en çok mücadele edeceği konular arasında yer tutacak.

2024 senesi insan kaynakları açısından da geçen sene gündemimizde olan çalışan bağlılığı ve yetenek yönetimi konularında ajandalarımızda üst sıralarda duruyor. Özellikle pandemi ile değişen iş/sosyal hayat dengesi ve yetenek kazanımı/yeteneği elde tutma konularında aidiyet kültürünün geliştirilmesi hayati önem taşımaya devam edecek. Sektör –  üniversite iş birliklerinin organize edilmesi ve istihdam konusunda destek verilmesi hem markaların hem iletişim liderlerinin hedeflerinden biri olacak.

 

“Bu yazı, 2 Şubat 2024 tarihinde pazarlamasyon.com ‘da yayınlanmıştır”