Kriz manuellerimiz geçerliliğini yitirdi mi?

 

Bugüne kadar hazırladığımız Kriz El Kitapları çöpe mi gidecek?

Yıllardır havacılık sektöründe yoğunlaşan bir iletişimci   olarak tüm müşterilerimiz için birçok kez onlarca kriz planlarının yer aldığı el kitaplarını hazırladık ve bu kitapları tüm çalışanlarla bizzat paylaşarak onların bu planlara birebir uymasının önemini anlattık drill dediğimiz senaryolarla beklemedikleri zamanlarda kriz provaları yaptık.

VE DEDİK Kİ….

Kriz durumunda şeffaf, güvenilir ,açık ,empati ile donatılmış  kesintisiz iletişim çok önemli….

FAKAT

Şu ana kadar hazırladığımız senaryolarda hiç yer almayan, gözle görülemeyen, elle tutulamayan bir virüsün yarattığı kriz ile karşı karşıyayız.

Bu hiç hesapta yoktu…

COVID-19 ve pandemi kelimeleri hayatımızın ortasına yerleştikten sonra tüm alışkanlıklarımız, koyduğumuz benchmarklar, kriz senaryolarımız yerle bir oldu.

Öncelikler değişti…

Birinci önceliğimiz çalışanlarımızın, tedarikçilerimizin, birlikte iş yaptığımız kişilerin kurumların kısacası çevremizdeki herkesin virüsten korunmasıydı.

Bunlar için neler mi yaptık?

Öncelikle başta kendi hijyenimizi sağlamayı öğrendikten sonra bulunduğumuz ofisler dezenfekte edildi. Maskeler, kolonyalar, dezenfektanlar, bağışıklığı güçlendirici gıdalar ve sosyal mesafe kuralları…

Yine de işin ciddiyetini tam kavramış değildik…

Daha sonra Avrupa’daki müşterilerimiz home office sistemine geçince biz de buna mecbur olduğumuzu hissettik ve gerekli alt yapıyı kurduk.

Evet evleri home office’e çevirmek ve mümkün olduğu kadar evde kalmak ve mümkün olduğu kadar az birebir temas.

Tüm bunların yanında ve en önemlisi ise akıl sağlığımız…

En can alıcı ve en kalıcı hasarlar aslında oradan gelecek gibi gözüküyor.

İşini kaybetme korkusu, aile fertleri ve yakınların sağlığı için duyulan endişe, hayatın getireceklerine hazırlıklı olmamak kaygılarından doğan belirsizlikler…

Liste uzayıp gidebilir ve en yıkıcı darbe akıl sağlığına gelebilir.

Bu dönemde ve yakın gelecekte liderlere doğru stratejileri geliştirmeleri adına çok önemli görevler düşüyor .

Havacılık kriz el kitaplarımızda bir uçak kazası sonrası acil olarak  aile fertleri ve yakınlara psikolojik danışmanlık hizmeti alınması gündeme gelir  ve  psikolojik danişmanlık şirketi telefonu aciller listesinde yer alır.

Şimdi ise bu öneriyi geleceği planlayabilmek adına tüm şirketlerin C suite yöneticilerinin alması gerektiğini düşünüyoruz.

Kİ,

Dinlemeyi, satır aralarını çözebilmeyi, empati kurabilmeyi,  öncelikli hale getirebilsinler.

Bayrağı taşıyanları zor zamanlar bekliyor…

Bu krizden çıkma işlemi üst düzey yöneticilerinin omuzlarında yükselecek, o nedenle şeffaf, açık, içten ve empati kurmasını bilen C suite yöneticileri şirketlerini düzlüklere çıkartacak.

 

Melek Manisalı

İDA Üyesi